-
BAJS ÄR KUL5
-
PINSAMT ATT PRUTTA10
-
SKOLTOANS UTMANINGAR15
-
FÖRSTA PARTNERN17
-
FLYTTA
IHOP25 -
GÅ PÅ TOA
PÅ JOBBET27 -
GRAVIDITET OCH MAGEN30
-
BARNEN BANKAR PÅ TOADÖRREN35
-
KLIMAKTERIET40+
-
ATT
BLI ÄLDRE65+ -
ÅR
68% av alla kvinnor i Sverige har någon gång upplevt situationer där de undvikit att göra nummer två trots att de behövde.1
När familjen växer och du plötsligt har barn som springer runt i hemmet blir det svårt att hitta tid för dig själv. Din uppmärksamhet kanske efterfrågas ständigt och det blir svårt att hitta de korta stunderna när du ostörd kan gå på toaletten i lugn och ro. Även om du lyckas smita iväg så står plötsligt någon och bankar på dörren och vill ”vara med mamma”. Självklart kan problemet med att inte få vara i fred på toaletten lika väl drabba pappa eller någon annan i barnets närhet.
När man får svårt att hitta tid för sig själv så skapar det lätt stress och kanske väljer du att hoppa över toalettbesöket till ett senare tillfälle. Både stress och skippade toabesök kan bidra till problem med hård mage eller förstoppning. Har du dessutom drabbats tidigare kan det lätt bli ett obehagligt måste att sköta sina toalettbesök. 78% av alla kvinnor i Sverige har någon gång upplevt det jobbigt att tömma tarmen på grund av förstoppning, och 19 % tycker det varit besvärligt att gå och bajsa på grund av att de tidigare varit förstoppade och förknippar nu besöket med obehag och/eller smärta.1
Tips
- Berätta för din partner att du behöver tid för dig själv på toaletten så att han/hon förstår att du inte vill bli störd, och kan sysselsätta barnet under tiden.
- Stressa inte igenom toabesöket – även om du blir störd. Låt det ta tid.
- För över sunda toavanor till ditt barn genom att berätta att mamma behöver sitta ifred på toaletten en stund.
- Alla genvägar är tillåtna för att du ska få den tiden du behöver på toaletten, försök hitta något som håller barnet sysselsatt under tiden du är på toaletten.
Läs mer om hård mage och förstoppning.
Ref: 1. ”Toalettvanor och förstoppning”, undersökning genomförd av Yougov och Sanofi, 1007 respondenter, augusti 2018.